søndag 15. juli 2012

Modifisere = å mislykkes? + Pumping Joy! Workout

Jeg er klar over at jeg har et eksotisk utvalg øvelser på bloggen min. Et flertall av øvelsene har dere kanskje aldri sett før, og jeg er alltid på utkikk etter nye øvelser å utfordre med. Det er lett å bli demotivert av å se vanskelighetsgraden av øvelsene. Særlig når hele økter er satt sammen av øvelser dere aldri har sett før.

Grunnen til at jeg ikke holder meg til de klassiske "gruppetime"-øvelsene er fordi de øvelsene raskt blir alt for lite utfordrende. Kroppen var er fantastisk. Den tilpasser seg raskt de utfordringene den blir satt til - særlig når de blir gjentatt ofte. Derfor må vi raskt utfordre ytterligere for å ikke stagnere. Vi må utfordre på nye måter for å stadig ha utvikling og progressjon.


En annen grunn er at jeg ønsker å gjøre kroppen vår klar for alt. Den skal styrkes i alle plan og på forskjellige måter for å utjevne alle svake punkter. Det handler om kroppskontroll like mye som rå styrke.

Og selvsagt så handler det om variasjon. Om å holde øktene freshe og spennende. Om å glede seg til hver eneste økt fordi man ikke riktig vet hva man får og hva man går til. Det handler om å gjøre treningen til lek!

Så nå vet dere grunnen til at jeg stadig legger til nye øvelser og kombinasjoner.

Men hva når du ikke får til den nye freshe øvelsen jeg har tatt med? Om du synes det er vanskelig å lære seg treningsøkten fordi det er så mye nytt. 


Skipper du økten da?


Blir du demotivert av å måtte lære deg flere nye øvelser?

Og viktigst av alt; prøver du å gjennomføre øvelsene mine slik jeg gjør dem uansett? Kjenner du deg demotivert når du strever med en øvelse du ikke riktig får til? Prøver du gjennomføre selv om teknikken suger og du slett ikke har kontroll på hva du gjør? 

Føler du egentlig at du får noe ut av økten da?

Det handler om å modifisere. Det handler om å starte på begynnelsen og tillate seg å bli gradvis sterkere. Det handler om å innse at ingen fødes som toppidrettsutøvere - at man må øve på en øvelse steg for steg før man kan briefe med nye partytriks.

For å få noe ut av økten MÅ du ha kontroll på det du gjør. Teknikken er det viktigste av alt i en treningsøkt. Hvis ikke teknikken sitter, vil du heller ikke ha noen virkelig progressjon. Hvis teknikken svikter kan du trene på deg onskapsfulle skader.

Det betyr ikke at du må skippe økten. Det betyr at du må modifisere og at du må tillate deg selv å ta de pausene du kjenner at du må ta.


Å pushe seg max betyr ikke at man skal pushe seg på ren vilje. Kjenn på hvordan øvelsen kjennes i kroppen. Har du kontroll? Ryggen på rett sted, knær peker rett vei, armene i rett vinkel, nakken strak som en forlengelse av kroppen, kontroll over tyngdepunktet og god rytme og timing.

Hvis noe av dette svikter - så MÅ du ta en pause. Eller kanskje gå et trappetrinn ned på utfordringsnivået. Det betyr ikke at du må skippe hele økten! For all del - tren! Kast deg over øvelsene og lek med dem. Men finn en måte å gjøre det på som fungerer for deg. Jeg hjelper deg med forslag til modifikasjoner i hver eneste video. Ikke vær redd for å bruke dem! Det er ikke øvelsene i seg selv som er viktige. Det spiller ingen rolle om du gjør øvelsen slik jeg gjør den, eller om du gjør en modifisert utgave. Vi må alle øve oss opp trinn for trinn. Og du vil raskt få progressjon og styrke nok til å prøve ut øvelser du trodde du ikke kunne gjøre. 

Spør deg selv hvorfor du trener. 
Er det for å gjøre noe kjent? - Da må du bli kjent med øvelsene. Bruke tid på dem.
Er det for å kjenne mestring? - Da må du ta det trinn for trinn. Mestre trinn nummer 1 før du hopper til trinn nummer 2.
Er det for å få en utvikling? - Da må du stadig utfordre deg selv på det nivået du befinner deg på i dag. Og du må gjøre dette jevnlig. 
Er det for endre det utgangspunktet du har i dag til noe bedre? - Da må du starte på utgangspunktet og stole på at veien går framover. 

Jeg har full tro på at du får til dette. Og jeg tar gjerne imot forslag og tilbakemeldinger for å kunne lage de beste øktene til dere. Ønsker dere at jeg skal være enda flinkere til å gi modifikasjoner, så gi meg beskjed. Jeg er her for hjelpe dere.

Alanna
_________________
Pumping Joy! Workout

Here is the workout for tomorrow. Are you still with me guys? This workout has been presented on the blog before. So here is a golden chance to compare previous scores.

Set your timer for 16 rounds of 10 and 50 esconds intervals. You know what to do - 10 seconds to rest, 50 seconds to push.

Here are the exercises: 
10 High Knees & 2 Half Burpees 
Crab Toe Touch 
Dynamic Push Up 
Get Up 




If the exercises seem to hard to learn - modify, modify, modify! Some workouts may need some time with practise before you start. I know many of the exercsies are new for you. Even if you've had long experience with working out this can seem intimidating. Actually I guess those of you who is experienced in training and feel pretty advanced is most intimidated, as you may feel you have to start new with learning and modifying.

Please don't give up. It gets easier when you keep on doing this. You will start recognizing the exercises. After a while you will pick up the new exercises quicly even if you have never seen them before. We are getting ready for anything. Our body get used to perform in ways it never could before, it gets generally really strong and your mind ready to process every movement. This might lower your reactiontime some! Fast reflexes is not too bad either, right?

Train for anything, like warriors of life.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar