søndag 1. juli 2012

Drømmekroppen - ikke for alle? + Shoot from The Abs. Workout

For to dager siden skrev jeg et innlegg om det å trene der man var. Om at jeg selv har trent på en badeplass i nærheten av der jeg bor. Og straks kom det reaksjoner på at dette ikke var helt bra - at det var for mye.

Det finnes da en tid og en plass for alt? Og er man på ferie, så man vel på ferie? Da skal man slappe av, ikke stresse med trening? Og hva når man har besøk? Man kan ikke akkurat unnskylde seg for å gå å trene, selv om treningsøkten er aldri så kort?

Det er sikkert 1000 gode unnskyldnger for å ikke trene. Men alt unnskydninger gjør er å begrense deg. Og hvis du begrenser deg ofte nok, får du heller ikke de resultatene du vil ha!

Å få drømmekroppen krever dedikasjon.

Jeg er delvis enig i at det finnes en tid og et sted for det meste, og også for trening. Jeg synes det ville vært litt drøyt å trene seg svett på et kjøpesenter, eller på kino. Det kunne være litt upraktisk å trene på bussen, selv om man skal langt avgårde.

Jeg mener bestemt at naturen likevel er et helt naturlig sted å trene. Enten det er en park eller skogen eller en badeplass. Så lenge det er plass og så lenge man ikke sperrer veien for noen, og det ikke er noen spesielle forbud, bør det være helt greit å trene.

Hvorfor skal det være forskjell på å løpe ute og å gjøre burpees eller utfall ute?

Jeg vil ikke holde meg til løping bare fordi jeg er ute. Løping (eller andre kondisjonsaktivteter) alene vil ikke gjøre at jeg når målene mine. Jeg vil ha en sterk kropp som er rede for alt. Ikke en kropp som desperat kvitter seg med muskel- og fettmasse.

Hvorfor skal du ikke trene når du er på ferie? Hoteller og cruiseskip har ofte egne treningsrom eller minisentre du kan trene på. Hytter har plass både ute og inne (du trenger ikke større plass enn kroppslengden/bredden din, stort sett). Stranden har masse plass og du kan fint gå litt unna den største menneskemengden. Lysløypene er til for trening - og det finnes alltids lysninger du kan gjøre unna en treningslykke i løpet av løpeturen din.

Kan du ikke trene når du har besøk? Jeg er enig at du ikke trenger prioritere trening når du har dagsbesøk, men om besøket skal være over lenger tid kan det være smart å få inn litt trening. Kanskje det kan være en idé å si ifra på forhånd før de kommer at du kommer til å bruke noen minutter på trening noen av dagene? Så får du selv bestemme om du bare forsvinner inn på et annet rom (selv bruker jeg ofte soverrommet når jeg har besøk - der har de likevel ikke adgang generelt) eller om du går ut og finner et sted.

Våre treningsøkter er korte og intense. De gir alt du trenger av en treningsøkt og denne månenden krever de absolutt ikke utstyr i det hele tatt. Det betyr at de også krever minimalt med forberedelser. Og med oppvarming tar det likevel ikke mer enn 20 minutter å gjennomføre en økt. Kanskje kan du være ferdig på en halvtime selv inkludert dusjingen?

Unnskyldninger finnes det uendelig med. Men faktum er at om du virkelig vil ha drømmekroppen - om du virkelig vil bli og være fit, så må du kaste unnskyldningene på dør. Du har en plan. Den skal du gjennomføre. Det krever kanskje litt planlegging og noen økter må du kanskje omrokkere litt på, men du skal igjennom - for premien er helse, ungdom, styrke, glede og fokus.

Alanna 
________________
Shoot From The Abs

Let's kick off July, finally!

A good old, predictable interval training where you set your timer for 16 rounds of 10 and 50 seconds intervals. Use the 10 seconds to write down your score, and push hard for the 50 seconds you have to work.

Give everything you've got, make sure you don't have anything left at the end. You are not supposed to be able to speak. You are to be heavily breathing and focused on the task you have right now. Every movement counts, every repetition is a victory!

Here are the exercises and my scores:
SideLunge Jumps - 53, 52, 53, 50
Shoot, twist & Lift - 6, 6, 6, 6
Mountain Climbers&JumpLunge - 3,5, 4, 4, 4
Dynamic Bridge & Sit Up - 8, 9, 8, 7

Try to beat me - but don't be afraid to modify the exercises. This is not a competition of who can do the exercises most perfectly. It's a competition where the one who is most exhausted in the end - wins. ;-) So GO GO GO!

Don't forget to post your scores on the facebook page!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar